کنترل پروژه و رسم Gantt Chart در Excel همراه با تاریخ هجری شمسی

به بهانه پروژه اخیر ندا، دیشب کمی وقت گذاشتم و ابزار ساده ای در Excel برای کنترل پروژه های کوچک، با امکان رسم Gantt Chart و بر اساس تاریخ هجری شمسی درست کردم.

قطعاً اگر به سادگی می توانستم کاری کنم که MS Project  تاریخ هجری شمسی را بفهمد، دیگر لازم نبود که همان کار را با دشواری زیاد در Excel انجام دهم. (راستی چرا مایکروسافت بعد از این همه سال رسماً هجری شمسی را به ویندوز و آفیس اضافه نمی کند؟!)

برای ایجاد این برنامه (البته به فایل های اکسل برنامه نمی گویند، اما اینطوری نامیدنش راحت تر است) از یک مجموعه توابع ویژوال بیسیک که سالها قبل برای تبدیل تاریخ میلادی به هجری شمسی و برعکس بر روی اکسل نوشته بودم استفاده کردم و بقیه کارها فقط توسط فرمولهای خود اکسل انجام می شود. بخش Gantt Chart هم با استفاده از مجموعه ای از Conditional Formatting ها ترسیم می شود.

فایل اولیه را از اینجا گرفتم و جدا از فارسی سازی و «شمسی سازی»، کمی آن را باهوش کردم. البته اشکال ایجاد Excel Sheet های خیلی باهوش این است که نسبت به کوچکترین تغییر بسیار آسیب پذیر می شوند و این برنامه هم از این موضوع مستثنی نیست.

این فایل تنها بر روی Excel 2007 (به بعد) اجرا می شود زیرا از خیلی از امکانات خاص Excel 2007 استفاده می کند، مانند: توابع جدیدی که در Excel 2007 معرفی شده اند، رفع محدودیت در تعداد Conditional Formatting ها و رفع محدودیت در تعداد سطر و ستون ها. لذا این برنامه  قابل ذخیره سازی در فرمت Excel 2003 یا قبل تر از آن نیست.

پس از دریافت فایل و بعد از اینکه آن را باز کردید، ماکروها را فعال کنید، در صفحه Preferences سال را مشخص کنید و در صفحات آن چرخی بزنید. روال کار ساده است: در sheet  اول (WBS) هر task در یک سطر نوشته می شود. شما می توانید task (فعالیت) ها را گروه بندی کنید.  اگر در ستون اول (نوع) الف (ا) بنویسید، یعنی task مادر و اگر بنویسید (ب)، یعنی task معمولی. بعد عنوان، تاریخ شروع و پایان (روز و ماه)، نام مسئول، انتخاب وضعیت و درصد پیشرفت کار.

دوست دارم دوباره تاکید کنم که این فایل، یک برنامه تجاری یا حرفه ای برای کنترل پروژه نیست و اساساً قرار نبوده که با انبوه برنامه ها یا حتی فایل های اکسل موجود در اینترنت رقابت کند. اما برای نوشتن task ها و رسم Gantt Chart یک پروژه کوچک یا متوسط، خصوصاً وقتی نیاز به تاریخ هجری شمسی باشد، مفید است.

از طرفی مطالعه این فایل را به آنها  که دوست دارند در مورد فرمول نویسی در Excel بیشتر بدانند هم توصیه می کنم. فرمولها در این فایل پنهان نشده اند و یا پسورد ندارند. اگر هم که در کارهایتان به تاریخ هجری شمسی در Excel احتیاج دارید، با خیال راحت کد ویژوال بیسیک این فایل را در فایل خودتان کپی کنید تا بتوانید از توابع shamsi2miladi و miladi2shamsi برای تبدیل تاریخ استفاده کنید. از آنجا که محاسبات بر روی تاریخ  میلادی در Excel بسیار ساده است، می توانید با استفاده از این توابع، ابتدا تاریخ شمسی تان را به میلادی تبدیل کنید، بعد هر بلایی که می خواهید سر تاریخ میلادی در بیاورید و نهایتاً خروجی را دوباره به شمسی تبدیل کنید.

اگر فایل را دریافت کردید و از آن استفاده کردید، نظرات، سوالها و پیشنهادهایتان را برایم بنویسید.

دریافت فایل Excel کنترل پروژه

6 پاسخ

  1. آی گفتی ، آی گفتی …. ای کاش این برنامه نسخه تاریخ شمسی داشت
    البته به نظر من به صرفه برای ماکروسافت نیست این کار رو بکنه

  2. آقا من نتونستم دانلود کنم. اگه امکان داره تو یک سایت دیگه آپلودش کنید

  3. آقا این مشکل برای من خیلی جدی شده. نمیشه کاریش کرد؟

  4. دوستان گويا با نسخه 2010 MS PROJECT كه در ويندوز 7 نصب شده باشد مشكل تاريخ هجري شمسي حل شده است .

پاسخی بگذارید

