متن آموزش نصب وردپرس در کمتر از 10 دقیقه

خودآموز نصب وردپرس

آنچه در زیر می‌آید، متن فیلم آموزش نصب وردپرس بوده و در عین حال، خود مرجعی برای نصب وردپرس است. شما می‌توانید این متن را در کنار فیلم آموزشی و یا بصورت مستقل استفاده کنید.

دریافت «فیلم آموزش نصب وردپرس در کمتر از 10 دقیقه»

وردپرس چیست؟
وردپرس، یکی از بهترین نرم افزارهای رایگان انتشار محتوا تحت وب است که وجود هزاران Plugin (افزونه) و صدها Template (پوسته)، آن را تبدیل به ابزاری قدرتمند برای ایجاد وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها کرده است.

WordPress.com و WordPress.org
وردپرس، دارای دو سایت WordPress.com و WordPress.org می‌باشد. وردپرس دات ارگ، سایت اصلی وردپرس بوده که حاوی نرم افزار وردپرس، پلاگین ها و مانند آن است، اما سایت وردپرس دات کام، یک سرویس دهنده رایگان وبلاگ بوده که خود با نرم افزار وردپرس ساخته شده  است.

وردپرس فارسی
وردپرس نسخه فارسی هم دارد که در آدرس fa.wordpress.org قرار گرفته است. مهم‌ترین ویژگی نسخه فارسی وردپرس این است که بدون تغییر در برنامه اصلی وردپرس، نوشتن از «راست به چپ» را پشتیبانی می کند، دارای تقویم هجری شمسی بوده و همچنین به فارسی ترجمه است. ما در این خودآموز، از وردپرس فارسی استفاده خواهیم کرد.

پیش نیازها
عمده ترین پیش‌نیازهای نصب وردپرس این است که سرور شما از PHP ورژن 4.3 به بالا و همینطور MySQL ورژن 4.0 به بالا پشتیبانی کند.

دانلود نرم افزار وردپرس
برای دانلود وردپرس فارسی، به سایت fa.wordpress.org می‌رویم. وردپرس به دو شکل zip و همچنین tar.gz ارائه می‌شود که استفاده از آن برای سیستم های تحت لینوکس راحت تر است.

در حالت عادی شما وردپرس را بر روی کامپیوتر خودتان دانلود می کنید، آن را unzip کرده و نهایتاً خروجی را بر روی سرور FTP می‌کنید. اما من به علت اینکه به سرور پانوشت دسترسی SSH دارم، مستقیماً وردپرس را بر روی وب سرورم کپی می کنم. برای این کار:

1.    مسیر لینک دانلود را کپی می کنم.

2.    به سرور پانوشت رفته و فایل وردپرس را با استفاده از دستور wget دریافت می‌کنم، که بسیار روش سریعی است.
3.    پس از دریافت فایل، آن را با استفاده از دستور tar باز می کنم:
tar –zxvf <filename>

پس از این مرحله،  فایل دریافتی در فولدری به نام wordpress باز می‌شود.
4.    فایل اصلی را با دستور rm پاک می‌کنم:
rm <filename>

تغییر نام از wordpress  به demo
من قصد دارم وبلاگی در آدرس panevesht.com/demo بسازم، بنابر این باید فایلهای وردپرس را در فولدری به همین نام قرار دهم. به همین دلیل  فولدر وردپرس را با استفاده از دستور mv به دمو تغییر نام می دهم:
mv wordpress demo

بانک اطلاعاتی
وردپرس برای کار، به یک بانک اطلاعاتی MySQL و یک کاربر با دسترسی کامل به این بانک اطلاعاتی احتیاج دارد. برای این کار:

1.    به کنترل پنل هاست سایت پانوشت می‌روم.
2.    به قسمت MySQL رفته،
3.    افزودن بانک اطلاعاتی جدید را انتخاب می‌کنم.
4.    اسم دیتابیس جدید را به دلخواه وارد کرده، آن را ایجاد می‌کنم. من نام parssite_demo را برای دیتابیس خود انتخاب می‌کنم.

سپس مراحل فوق را مجدداً برای ایجاد نام کاربر طی می‌کنم و در این مرحله نیز نام parssite_demo را برای نام کاربری انتخاب می‌کنم.

سر آخر انتخاب می‌کنم که این کاربر، تمام دسترسی‌های لازم به این بانک اطلاعاتی را دارا باشد.

wp-config.php
در گام بعدی باید فایل wp-config-sample.php را به wp-config.php تغییر نام دهیم. برای این کار از دستور mv استفاده می‌کنم:
mv wp-config-sample.php wp-config.php

فایل wp-config.php، حاوی پایه‌ای ترین تنظیمات وردپرس است. اصلی ترین تنظیمات این فایل مربوط به دیتابیس و همچنین Security Keys هست. برای تغییر این فایل، آن را ویرایش می‌کنیم.

برای این کار، من در محیط لینوکس و از ویرایشگر قدرتمند vi استفاده می کنم ولی طبعاً شما می‌توانید این فایل را با هر editor دیگری تغییر دهید:
vi wp-config.php

wp-config : تنظیمات بانک اطلاعاتی
سپس تنظیمات دیتابیس را یکی یکی وارد می کنم. این تنظیمات بسیار ساده بوده و به شرح زیر می‌باشند:

define('DB_NAME', ‘نام بانک اطلاعاتی');
define('DB_USER', ‘نام کاربر');
define('DB_PASSWORD', ‘کلمه عبور');
define('DB_HOST', 'localhost');

wp-config : تنظیمات Security Keys
بخش بعدی Security Keys هستند. متن‌های طولانی و بی‌معنایی که برای بالا بردن امنیت کاربران سایت مورد استفاده قرار می‌گیرند. هرچند می‌شود Security Keys را هر متن دلخواهی گذاشت، ولی خود وردپرس در سایتش ابزاری دارد که بصورت خودکار Security Keys را تولید می‌کند:

http://api.wordpress.org/secret-key/1.1/

آنچه اینجا نوشته شده، Security Key های مورد نظر ما هستند. آنها را کپی کرده و در فایل wp-config جایگزین قبلی‌ها می‌کنم.

خب، تمام شد! برویم سراغ آخرین گام نصب وردپرس، یعنی اجرای برنامه نصب:

اجرای برنامه نصب
برای اجرای برنامه نصب، به آدرسی که wordpress را در آن نصب کرده‌ایم می‌رویم. یعنی در این مثال به آدرس panevesht.com/demo می‌رویم.

اتصال به این آدرس، در بار نخست صفحه نصب وردپرس را به شما نشان می‌دهد. در این صفحه، اطلاعات اولیه وبلاگ رو وارد می‌کنیم، که البته بعداً هم قابل تغییر هستند. من عنوان وبلاگم را «تست پانوشت» می‌گذارم.
وگام بعدی… نداریم! تمام شد. در واقع کلاً تمام شد!

برای مشاهده وبلاگتان به آدرسی که وردپرس را در آن نصب کرده‌اید بروید.

مدیریت
نام کاربر مدیر سیستم وبلاگ وردپرس، admin است. پسوردی که سیستم به این کاربر تخصیص داده را یادداشت می‌کنم.
برای ورود به بخش مدیریت سایت، در انتهای آدرس سایت، /wp-admin را اضافه کنید. در این مثال من به آدرس زیر می‌روم:
http://panevesht.com/demo/wp-admin

خوب، تبریک می‌گویم. اینجا بخش مدیریت وبلاگ جدید شما است. بعنوان آخرین گام، فراموش نکنید که پسورد کاربر admin را تغییر دهید.

پایان
در خودآموزهای بعدی، با بخش مدیریت وردپرس آشنا می‌شویم و امکانات بیشتری را به وبلاگمان اضافه خواهیم کرد. برای بحث و گفتگو درباره این موضوع و همچنین دریافت سایر خودآموزها، می‌توانید به سایت من در پانوشت دات کام سری بزنید.

به امید دیدار، و  خدا نگهدار

پانوشت: تمام آنچه اینجا آمده و خیلی بیشتر از این، در بخش مستندات سایت وردپرس آمده است. پیشنهاد می کنم حتماً به آنجا سری بزنید.

12 پاسخ

  1. ممنون از راهنمایی شما

  2. […] 179- متن آموزش نصب وردپرس در کمتر از 10 دقیقه […]

  3. […] متن آموزش نصب وردپرس در کمتر از ۱۰ دقیقه […]

  4. آقا خیلی ممنون واقعا آموزش متنی تون عالی و ویدیوی این آموزش خیلی عالی تر بود.
    اگه می شه لطفا آموزش پوتی را هم درست کنید.
    من مشتاق و منتظر هستم.
    مرسی

  5. با سلام
    من دو تا سایت دارم که از وردپرس استفاده می کنه، می خوام هر دو تا سایت متن یکسان و مشابهی رو نشون بدند در حالیکه متن ها رو تنها به یک سایت ارسال کنم. فکر کنم باید فایل wp-config سایت دوم رو دستکاری کنم، اما تا حالا این کار رو انجام ندادم.
    لطفا راهنمایی بفرمایید.

    • سلام شاهین عزیز، اگر هر دو سایت روی یک سرور هستند و هر دو می تونن به یک دیتابیس دسترسی داشته باشند، احتمالاً همونطور که گفتی با تنظیمات wp-config باید بشه کاری کرد که وقتی یکی update می شه اون یکی هم update بشه.

      اما اگر بر روی یک سرور نیستند یا به یک دیتابیس دسترسی ندارند، اونوقت باید با روش دیگه ای هر دو وبلاگ رو synchronize کرد. یکی از روشهاش می تونه این باشه:

      http://wordpress.org/extend/plugins/rss-2-post/

      این یک پلاگین به اسم RSS to Post هست که RSS یک وبلاگ دیگه رو می خونه و اونها رو یکی یکی در وبلاگ جدید بعنوان پست جدید ثبت می کنه. به احتمال زیاد این پلاگین می تونه کمکت کنه.

  6. mysql توو کدوم قسمت هستش؟! من پیداش نمیکنم! :-؟؟
    مرسی

  7. 2rnaa، از چه پنلی استفاده می کنی؟ cpanel ؟

  8. سلام، نميشه حالا mysql رو نداشت ولي وردپرس رو نصب كرد و باهاش كاركرد.

پاسخی بگذارید

