اولین پست در Ubuntu


این اولین پست من توسط Ubuntu جدیدی است که بر روی لپتاپم نصب کرده ام.
Ubuntu 8.10 – آخرین نسخه سیستم عامل محبوب Ubuntu (یکی از انواع Linux) – قابلیت های بهتری را ارایه می کند و حداقل اینکه لپتاپ Lenovo T61 من را بهتر درک می کند. آنقدر که عملا همه چیز را می شناسد.

اینجا – لینوکس یا بطور خاص اوبونتو را می گویم – از دید یک کاربر عادی، همه چیز هست: بعضی ها به مراتب از معادل ویندوزیشان بهترند، بعضی ها هم البته به آن خوبی نیستند، هرچند این تکه آخر به مذاق لینوکس بازهای متعصب خیلی خوش نیاید! مثلا هرچند اینجا Open Office هست و تلاش کرده که هرچه Microsoft Office دارد را داشته باشد، اما هنوز راه درازی را در پیش دارد.Kontact هست، اما MS Outlook واقعا شاهکار است.

بعنوان یک معلم، که سالها به مبتدی ترین افراد، مبتدی ترین چیزها را آموزش داده است، معتقدم هنوز Linux آمادگی این را ندارد که انبوه کاربران تازه کار را به سمت خود جلب کند. در ویندوز و البته مک، همه چیز سر راست تر است. Linux مملو است از چالشها و مشکلاتی که حل کردنشان برای من و امثال من جذاب است، اما می تواند یک کاربر عادی را حسابی بترساند.

مهاجرت به لینوکس برای من، نه دفاع از جنبش نرم افزار آزاد است و نه نشانه نفرت احتمالی از امپراتوری مایکروسافت. لینوکس برای من، اسباب بازی قشنگی است که می توانم پیچ هایش را باز کنم تا ببینم تویش چیست! ساختار «لگو» مانندش، به من امکان می دهد که به کودکی ام برگردم و سفره لگوهایم را پهن کنم و با آنها را هرچه که دلم می خواهد بسازم.

اما چرا اوبونتو؟
برای شروع، دنبال لینوکسی می گشتم که راحت تر لپتاپم را بشناسد و بیشتر پشتیبانی شود. OpenSUSٍE، Fedora و نسخه های 7.10 و 8.04 از Ubuntu را آزمایش کرده بودم. هر کدام جذابیت های خاص خودشان را داشتند، اما Ubuntu 8.10 بیشتر به دلم (و بهتر بر روی دستگاهم) نشست!

سر آخر آنکه پیشنهاد می کنم Ubuntu 8.10 Live CD را از سایت Ubuntu بگیرید و روی کامپیوترتان آزمایش کنید. Live CD ها، بدون آنکه نصب شوند و کم ترین تغییری بر روی کامپیوترتان ایجاد کنند، به شما این شانس را می دهند تا سیستم عامل مورد نظر را تست کنید.

پانوشت: اینجا همه چیز هیجان انگیز است، حتی فارسی نوشتن!

پاسخی بگذارید

